Ana içeriğe atla

Arena'yla Ajan Tabanlı Sorunların Çözümü

Nancy Zupick, Danışmanlık ve Destek Müdürü
Yayınlanma Tarihi: 29 Şubat 2016


Son yıllarda, Ajan Tabanlı Modellemede (ATM) artan bir ilgi var. Birçok kişi çözülecek olan problemin aracıyla aynıdır. Başka bir deyişle, insanlar ajan tabanlı simülasyon yazılımının olduğunu düşünüyorlar ve akabinde ayrık olay simülasyon yazılımı var. Ancak, bu konuya bakmak için basit ve sınırlı bir yoldur. Aslında, ajan tabanlı terimi simülasyon aracını tanımlamaz, simülasyon problemini açıklar. Arena, 35 yılı aşkın bir süredir bu tür ajan tabanlı problemleri modellemek için bazı özellikler uygulamaktadır. Bu Danışman Köşesinde bazı önemli yeteneklere değineceğiz: karar mantığı ve kontrol mantığı.

Karar mantığı, tipik olarak modelin temel mantığına bağlıdır. Varlık (Entity) için doğru yola rehberlik etmek... Devam etmeye değer olup olmadığına karar vermek... (uzunluk kuyruklar, işgal edilen kaynaklar). 

Kontrol mantığı genellikle süreci izleyen ve mantık akışlarını değiştirmek, varlıkları kaldırmak veya yönlendirme yapmak ve sistem koşullarını değiştirmek veya güncellemek için kullanılabilen mantıksal bir döngüdür. Kontrol mantığında kullanılan varlıklar tipik olarak gerçek dünyada eşdeğer bir fiziksel eşdeğerliğe sahip değillerdir, ancak yalnızca sistemi etkilemek için kullanılırlar.

İki yıl önce bir seyir halindeydim ve geminin viral bir salgın olduğunda nasıl bir çalışma yapılacağına dair protokollerinin bulunduğunu fark ettim. Bu tür bir durumu modellemek için bir bağırsak virüsünün yayılımını ve izlenmesini sağlayacak mantık ve gemi operasyonu üzerindeki etkisini belirlemek gerekmektedir. Karar mantığı, varışta hastalığa yakalanma ihtimalini belirlemek için kullanılabilir ve bir kişiye bulaşmışsa, yolcular farklı mekanlardan (ör. Restoran, banyo, bar, tiyatro, vb.) geçerken sistem değişkenlerini güncellemek için ek karar mantığı kullanılabilir. Kontrol mantığı bu mekanların statüsünü (enfekte olmuş, enfeksiyon süresi) tutan sistem değişkenlerini izleyecek ve mekanların statüsünü zamana (virüs ölümü) göre sıfırlayacak veya mekan temizlenecektir. Kontrol mantığı ayrıca, yolcuların genel sağlık durumunu izleyebilir ve çok fazla yolcuya bulaşmışsa bir lokantanın nasıl çalışacağını değiştirecek mantığı tetikleyebilir, Örneğin self servis operasyonlarını kapatmak ve personelin, riski azaltmak için müşterilere yiyecek sunmak için pozisyonlara yerleştirilmesi gibi. Mekanlarda dolaşan yolcular, hastanın sağlık ve temizliğini göz önüne alacak ve enfekte olmuş alanlardan geçerken bulaşma olasılığını hesaplayan karar mantığından geçecektir. Bundan sonra, enfekte olmuş varlıklar, diğer varlıklardan farklı davranıyor olabilir veya gemi etrafında hareket ederken potansiyel olarak diğer bölgelere bulaştırabilir.

Bunun gibi modelleme durumlarını yönetmenin anahtarı, kuralları anlamak ve davranışı mantıksal olarak adapte edilebilecek şekilde tanımlamaktır. Arena, kullanıcıların bu tür ajan tabanlı problemleri modelleyebilmelerini sağlamak için çok çeşitli yeteneklere sahiptir. 










Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

7 Adımda Başarılı Kesikli Olay Simülasyon Projesi (Arena)

Jon Santavy,  Uluslararası İş Ortağı Yöneticisi Yayın: Kasım 13, 2015 Bir simülasyon projesinin başarıyla tamamlanması için kanıtlanmış bir yol haritası, kurulmuş bir metodolojiyi takip etmektir. Bu basit kılavuz, simülasyon projeleri ile başarı sağlamada önerdiğimiz temel bir çerçeve sunmaktadır. 1. Adım: İşlevsel Özellikler Belgesini Geliştirin Başarılı bir simülasyon projesinin anahtarı, sorunun açıkça tanımlanmış bir deyimiyle, simülasyon modelinin amacı ve modelin bu soruna nasıl yönelteceği ile başlamaktır. Buna Fonksiyonel Şartname diyoruz. İşlevsel Şartnamede ele alınması gereken temel hususlar şunlardır: Sorunun arka planı Hedefler - Neden bu araştırmayı yapıyorsunuz? Ayrıntılı işlem akışı açıklaması ve diyagramları Değerlendirilecek senaryolar. Anahtar Performans Göstergeleri (KPI) - proje hedeflerine dayalı İncelenecek sistemin sınırları Giriş ve Çıkış veri gereksinimleri Animasyon gereksinimleri Sistem varsayımlarını tanımlayın Hedefe uygun çıktıları ta...

Arena Nedir?

Arena bir "İş Süreçleri Simülasyon Yazılımı"dır.  İş süreci ile ilgili kararlarınızı vermeden önce ortaya çıkabilecek etkilerini anlayın. İş süreçleri, boyutunuz veya sektörünüz ne olursa olsun her tür organizasyonda bulunur. Açıkça tanımlanmış ve düzenli olarak optimize edilmişlerse şüphesiz şirketinizin başarısı ve karlılığı için katkıda bulunacaklardır. Belirli bir iş sürecini simule etmek veya modellemek, bu işlemi nasıl geliştireceğiniz konusunda analiz etme ve karar verme becerisi kazandırır. İş süreçleri modelleme yazılımı sayesinde, kararlarınızdan herhangi bir mali yankı ortaya çıkmadan önce iyi sonuçlar elde edebilirsiniz.  İş süreci simülasyonu, aşağıdaki soruları cevaplama becerisini sağlar; Performans hedeflerimize nasıl ulaşabiliriz?  Kaynakları ne zaman artıracağız ya da azaltacağız?  Bu operasyonel değişikliğin etkisi ne olacak?  Bulgularımı kuruluşa nasıl gösterebilirim?  İş Süreçleri modelleme, aşağıdakileri gerçekleştirme olan...

Ajan Tabanlı Sorunları Çözmek için Ayrık Olay Simülasyonunu Kullanma (Arena)

Mark Grabau, Uzman Veri Bilimcisi Yayınlanma Tarihi: 29 Şubat 2016 On yıl önce, ajan tabanlı modellemeye (ATM) ilk girişimim, Columbus, Ohio'daki bir özel perakendecinin mağaza operasyonları üyesi olarak gelişti. Amaç, markete, yıl içerisinde ve haftanın gününe göre en iyi alışveriş yapan müşteriyi ve ilişkili davranışı ortaya çıkarmak için bir mağazayı modellemekti. Averill Law'un Simülasyon Modellemesi ve Analizi adlı "Simülasyon İncil'i" nin son baskısına danışarak, birçok uzmanla röportaj yaptıktan sonra, Dr. Law'a göre  ATM'nin sadece KOS (kesikli olay simülasyonu)'un özel bir örneği olduğunu keşfetmekten memnuniyet duydum. Eğer bu doğru ise, genel amaçlı bir KOS programında perakende simülasyon için alışveriş modelleri oluşturmak mümkün olmalıdır. Ben başladığımda Ohio Dayton'da bir yüksek öğrenim kurumuna danıştım. Arena'da yapılamayacağını düşünmüştüm ... Ancak yapılabilirdi ve yaptım.   KOS paketleri oluştu...