Nancy Zupick, Danışmanlık ve Destek Müdürü
Yayınlanma Tarihi: 29 Şubat 2016
Yayınlanma Tarihi: 29 Şubat 2016
Son yıllarda, Ajan Tabanlı Modellemede (ATM) artan bir ilgi var. Birçok kişi çözülecek olan problemin aracıyla aynıdır. Başka
bir deyişle, insanlar ajan tabanlı simülasyon yazılımının olduğunu
düşünüyorlar ve akabinde ayrık olay simülasyon yazılımı var. Ancak, bu konuya bakmak için basit ve sınırlı bir yoldur. Aslında, ajan tabanlı terimi simülasyon aracını tanımlamaz, simülasyon problemini açıklar. Arena, 35 yılı aşkın bir süredir bu tür ajan tabanlı problemleri modellemek için bazı özellikler uygulamaktadır. Bu Danışman Köşesinde bazı önemli yeteneklere değineceğiz: karar mantığı ve kontrol mantığı.
Karar
mantığı, tipik olarak modelin temel mantığına bağlıdır. Varlık (Entity) için
doğru yola rehberlik etmek... Devam etmeye değer olup olmadığına
karar vermek... (uzunluk kuyruklar, işgal edilen kaynaklar).
Kontrol
mantığı genellikle süreci izleyen ve mantık akışlarını değiştirmek,
varlıkları kaldırmak veya yönlendirme yapmak ve sistem koşullarını
değiştirmek veya güncellemek için kullanılabilen mantıksal bir döngüdür. Kontrol
mantığında kullanılan varlıklar tipik olarak gerçek dünyada eşdeğer bir
fiziksel eşdeğerliğe sahip değillerdir, ancak yalnızca sistemi
etkilemek için kullanılırlar.
İki
yıl önce bir seyir halindeydim ve geminin viral bir salgın olduğunda nasıl bir çalışma yapılacağına dair protokollerinin bulunduğunu fark
ettim. Bu
tür bir durumu modellemek için bir bağırsak virüsünün yayılımını ve
izlenmesini sağlayacak mantık ve gemi operasyonu üzerindeki etkisini belirlemek gerekmektedir. Karar
mantığı, varışta hastalığa yakalanma ihtimalini belirlemek için
kullanılabilir ve bir kişiye bulaşmışsa, yolcular farklı mekanlardan (ör.
Restoran, banyo, bar, tiyatro, vb.) geçerken sistem değişkenlerini
güncellemek için ek karar mantığı kullanılabilir. Kontrol
mantığı bu mekanların statüsünü (enfekte olmuş, enfeksiyon süresi) tutan
sistem değişkenlerini izleyecek ve mekanların statüsünü zamana (virüs
ölümü) göre sıfırlayacak veya mekan temizlenecektir. Kontrol
mantığı ayrıca, yolcuların genel sağlık durumunu izleyebilir ve çok
fazla yolcuya bulaşmışsa bir lokantanın nasıl çalışacağını değiştirecek
mantığı tetikleyebilir, Örneğin self servis operasyonlarını kapatmak ve
personelin, riski azaltmak için müşterilere yiyecek sunmak için
pozisyonlara yerleştirilmesi gibi. Mekanlarda
dolaşan yolcular, hastanın sağlık ve temizliğini göz önüne alacak ve
enfekte olmuş alanlardan geçerken bulaşma olasılığını hesaplayan karar
mantığından geçecektir. Bundan
sonra, enfekte olmuş varlıklar, diğer varlıklardan farklı davranıyor
olabilir veya gemi etrafında hareket ederken potansiyel olarak diğer
bölgelere bulaştırabilir.
Bunun
gibi modelleme durumlarını yönetmenin anahtarı, kuralları anlamak ve
davranışı mantıksal olarak adapte edilebilecek şekilde tanımlamaktır. Arena, kullanıcıların bu tür ajan tabanlı problemleri modelleyebilmelerini sağlamak için çok çeşitli yeteneklere sahiptir.
Yorumlar
Yorum Gönder