Ana içeriğe atla

Ajan Tabanlı Sorunları Çözmek için Ayrık Olay Simülasyonunu Kullanma (Arena)

Mark Grabau, Uzman Veri Bilimcisi
Yayınlanma Tarihi: 29 Şubat 2016

On yıl önce, ajan tabanlı modellemeye (ATM) ilk girişimim, Columbus, Ohio'daki bir özel perakendecinin mağaza operasyonları üyesi olarak gelişti. Amaç, markete, yıl içerisinde ve haftanın gününe göre en iyi alışveriş yapan müşteriyi ve ilişkili davranışı ortaya çıkarmak için bir mağazayı modellemekti.

Averill Law'un Simülasyon Modellemesi ve Analizi adlı "Simülasyon İncil'i" nin son baskısına danışarak, birçok uzmanla röportaj yaptıktan sonra, Dr. Law'a göre  ATM'nin sadece KOS (kesikli olay simülasyonu)'un özel bir örneği olduğunu keşfetmekten memnuniyet duydum. Eğer bu doğru ise, genel amaçlı bir KOS programında perakende simülasyon için alışveriş modelleri oluşturmak mümkün olmalıdır. Ben başladığımda Ohio Dayton'da bir yüksek öğrenim kurumuna danıştım. Arena'da yapılamayacağını düşünmüştüm ... Ancak yapılabilirdi ve yaptım. 

KOS paketleri oluştuğu için uzun zamandır modellenmiş olan bir varlık davranışı olmuştur. Bir aracının davranışının göstergesi olmaktan vazgeçmiyor musunuz? İşletme bekleme eğilimindedir (veya yapmamalıdır), kendisi önünde çizgide olanın farkında olup diğer satırlarda kendisinin yanında olduğunu ve bu bilgilere dayanarak kararlar almasını sağlar. Kanımca, bu özerk davranış ve kararlar çevreye dayalı olarak üretiliyor.

ATM'nin bu uygulaması için, her biri kendi modelleme komplikasyonlarına sahip iki tür aracı vardır. İlk olarak, alışveriş yapan var. Alışveriş yapan kişi önceden belirlenmiş bir listesini elde etmek veya sadece göz atmak için hareket ediyor mu? Bir alışveriş her modda ne kadar hızlı hareket eder? Ya bir erkeğe karşı bir kadın alışveriş yaparsa? Bir yetişkin bir arabayı mı yoksa gezginci mi itiyor? Mağazadaki davranış da, alışverişte, mağazadaki ürünlerin yerleşimi ve konumu hakkında önceden bilgi sahibi olabilir. Sonunda, sarma masası veya ödeme alanı var. Bazı perakendeciler kasıtlı olarak sarma masasını mağazanın arkasına yerleştirir. Dükkana yürüdüklerinde herkesin geçtiği son derece görünür bir çizgi ile alışverişten vazgeçme mantığı yoktur. Bunu, tipik büyük kutu perakende satıcınızla veya bakkalınızla karşılaştırın. Tüm alışveriş ortamları bu ortamlara girer ve gözlemlediği ilk şey, çizgiler olup olmadığıdır. Lowes, Home Depot ve Kroger'ın hatları, demirbaşları ve kısmi duvarları gizlemeye çalıştıklarına da dikkat edin.

Bu senaryonun ikinci tür acentesi ilişkilidir. Özel perakende, müthiş bir müşteri deneyimi sunmak genelde büyük kutu perakendecilerden daha önemlidir. Hedef dükkanda en yakın zamanda ne zaman hızlı ve kolay bir ortak bulabildiniz? İştirakçinin, aynı zamanda, farklı davranış ve kararlar verecek farklı rolleri olacaktır. Ortak satış, stoklama veya ödeme modunda mı? Eğer satış modundaysa, işten vazgeçerek ne yapıyorlar? Bir müşteri mağazaya girdiğinde, iştirakçi hızlı yangınla takıntılı veya yırtıcı davranıyor mu, soruları araştırıyor mu, "Size nasıl yardımcı olabilirim? Seni bugün mağazada ne getiriyor? Bir sutyen takmak ister misiniz? "Parfüm testinin, alışveriş yapmayan Gimbles mağazasına yürürken Will Ferrell'in rol aldığı Elf'in parfüm tadına bakmasına da dikkat edin. İş arkadaşları konserlerde nasıl çalışırlar? Alışveriş başka bir odaya mı, yoksa başka bir odaya mı gidiyor? Aynı soruları sorarak müşteriyi hayal kırıklığına uğratıyorlar mı? Bir müşterinin uydurma odasında yardıma ihtiyacı olduğunda ne olur? Bazı perakendeciler için perakendecinin istediği son şey, alışveriş yapan kişinin döşeme odasından çıkıp yere geri dönmesi ve kendisinin doğru boyutta ürünler aramasıdır. Markanın sürmekte olduğu müşteri deneyimine personel seviyeleri ve ilişkisel davranışlar sunmak nedir? Bunları gerçek dünyada test edebiliriz ya da işlevsiz, marka zarar verici davranışları analiz etmek ve ortadan kaldırmak için bir model oluşturabiliriz.

Bu tür projeler için diğerleriyle olduğu gibi veri toplama, çok zaman alıcı olabilir. İlk modeli oluşturduğumda, perakendecinin trafik sayaçları oldu. Dolayısıyla, satış noktası verisine ek olarak, yalnızca varış saatleri ve ortalama alışveriş süreleri gündeme geldi ve işte bitti. Mağazada iken alışveriş yapan kişiyi gözlemlemek ve davranış ilişkilendirmek zorunda kaldım. Bugün, IBM® Presence Insights gibi sistemlerle, alışveriş ve ilişkisel davranışlar kapsamlı olarak izlenebiliyor ve bir modeli sürmek için gereken veriler türetilebiliyor. Bu sistemler, farklı bölgelerin algılanması ve izlenmesi için izin verir. Sistem, mağazanın Kablosuz bağlantısına bağlanmaya çalıştığında veya akıllı telefonlarında mağazaya özel bir uygulamaya sahip oldukları zaman akıllı telefon bilgilerini kaydeder. Her bir banyo ya da döşeme odasının eşiğini algılarsak düşünün. Bu bilgi ile, o cihaza sahip her etkinlik erkek veya kadın olarak etiketlenebilir. Buna ek olarak, alışveriş yapanlar, dışarı çıktıklarında ve sarma masaları bölgeleri ile geri çekilme ve dolandırıcılık davranışları konusunda daha katı analizler yapılabilir.

En sevdiğim alıntılardan biri "O Okçudur, ok değil" şeklindedir. Görüşmelerde, bir ATM oluşturmak için genel amaçlı bir KOS paketinin kullanılabileceğinden emindim ve bir satınalma döngüsü olmadan ilerlemiş olduğum için mutluyum. ATM'ye özgü bir araç. Günün sonunda bu araç yalnızca bir etkinleştiricidir. Modelleyici şeyleri yapar.    

Kaynak: https://www.arenasimulation.com/blog/post/using-discrete-event-simulation-to-solve-agent-based-problems 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

7 Adımda Başarılı Kesikli Olay Simülasyon Projesi (Arena)

Jon Santavy,  Uluslararası İş Ortağı Yöneticisi Yayın: Kasım 13, 2015 Bir simülasyon projesinin başarıyla tamamlanması için kanıtlanmış bir yol haritası, kurulmuş bir metodolojiyi takip etmektir. Bu basit kılavuz, simülasyon projeleri ile başarı sağlamada önerdiğimiz temel bir çerçeve sunmaktadır. 1. Adım: İşlevsel Özellikler Belgesini Geliştirin Başarılı bir simülasyon projesinin anahtarı, sorunun açıkça tanımlanmış bir deyimiyle, simülasyon modelinin amacı ve modelin bu soruna nasıl yönelteceği ile başlamaktır. Buna Fonksiyonel Şartname diyoruz. İşlevsel Şartnamede ele alınması gereken temel hususlar şunlardır: Sorunun arka planı Hedefler - Neden bu araştırmayı yapıyorsunuz? Ayrıntılı işlem akışı açıklaması ve diyagramları Değerlendirilecek senaryolar. Anahtar Performans Göstergeleri (KPI) - proje hedeflerine dayalı İncelenecek sistemin sınırları Giriş ve Çıkış veri gereksinimleri Animasyon gereksinimleri Sistem varsayımlarını tanımlayın Hedefe uygun çıktıları ta...

Arena Nedir?

Arena bir "İş Süreçleri Simülasyon Yazılımı"dır.  İş süreci ile ilgili kararlarınızı vermeden önce ortaya çıkabilecek etkilerini anlayın. İş süreçleri, boyutunuz veya sektörünüz ne olursa olsun her tür organizasyonda bulunur. Açıkça tanımlanmış ve düzenli olarak optimize edilmişlerse şüphesiz şirketinizin başarısı ve karlılığı için katkıda bulunacaklardır. Belirli bir iş sürecini simule etmek veya modellemek, bu işlemi nasıl geliştireceğiniz konusunda analiz etme ve karar verme becerisi kazandırır. İş süreçleri modelleme yazılımı sayesinde, kararlarınızdan herhangi bir mali yankı ortaya çıkmadan önce iyi sonuçlar elde edebilirsiniz.  İş süreci simülasyonu, aşağıdaki soruları cevaplama becerisini sağlar; Performans hedeflerimize nasıl ulaşabiliriz?  Kaynakları ne zaman artıracağız ya da azaltacağız?  Bu operasyonel değişikliğin etkisi ne olacak?  Bulgularımı kuruluşa nasıl gösterebilirim?  İş Süreçleri modelleme, aşağıdakileri gerçekleştirme olan...